tisdag 15 juni 2010

Saftning & syltning

Ja,idag har man varit en äkta hemmafru ;) man har saftat & syltat...men det är ju för himla mysigt det med!
Morgonen startade med att två kära vänner kom inrasandes här vid halv nio på morgonen,älskar såna kompisar som tar en som man är.
Ja och det kan man väl säga med råge med tanke på att jag fått en hornhinneinflammation,och med andra ord ser ut som jag grinat i flera veckor.
Var sånt fint väder att vi satt ute i trädgården o drack kaffe o barnen stojade runt,såna stunder gör mig såå lycklig!
När vi njutit klart,kliade det i mina pysselfingrar...när jag såg att tydligen ingen gillat mina jordgubbarna jag köpte hem härromdan.
Så göra lite sylt av dem o ett knipe rabarber var en bra ide.
Tänk om alla visste hur enkelt det är o göra saft & sylt...man får jämt så mycke beröm att man pysslar med sånt men egentligen är det ju nästan jobbigare o åka handla den där sylten;)
Här kommer två enkla recept,hoppas jag inspirerar nån att testa.....

Rabarber dricka:

2 liter skuren rabarber
2 liter vatten
2 dl socker
6 nejlikor
ev. 1tsk atamon (konserveringsmedel)
ev. 1tsk vaniljpulver (kommer inte riktigt ihåg vad den heter men ett slags koncentrerat vanilj istället för vaniljstång,finns i de flesta välsorterade livsmedelsbutiker.En kanon produkt!

Koka upp vatten,nejlikor o rabarbern i ca 10 minuter.
Sila allt och tillsätt sockret och ev.atamon
och vaniljen.
Häll upp på väl rengjorda och uppvärmda flaskor.
Lätt som en plätt!!

Jordgubbs&rabarber sylt

1 liter jordgubbar
1 liter rabarber
1 paket sylt socker
1 vaniljstång eller vaniljpulver

Koka ihop allt 5-10 minuter.
Häll upp på väl rengjorda och uppvärmda glasburkar.
Ännu lättare eller hur!

Och det här blev våran kvällsmat,enkelt,snabbt men kanske inte fullt så nyttigt ;)

Vuxen pizza:

1paket tunnbröd
Ketchup
Mozzarella
Parmaskinka
Champinjoner
Färsk basilika

Barn pizza:

Byt bara ut mozarellan mot vanlig ost,parman mot vanlig skinka....

Inga kommentarer: