söndag 3 juli 2011

Sova gott i nya pyjamasoverallen

Först och främst är ju inte det här lilla yrvädret den lättaste och fota men lyckades riktigt ok att få en bild på henne o hennes nya pyjamas.
Tänk vad man kan komma långt på ett tröjmönster och ett byxmönster...egentligen det enda du behöver lägga ner tid på,sen går det i princip göra det mesta av det.
Den här lilla pyjamasen knåpade jag ihop efter mycke funderingar och självklart hittar man saker man skulle kunna ändra på...
Här kommer en kortfattade förklaring hur du syr en pyjamas...
1.Klippte av mitt vanliga tröjmönster under bröstet,använde bakstycket som vanligt men delade av framstycket mitt fram och la till ca 3 cm på vardera sida (där knapparna ska sitta
2.Sydde ihop bak och framstycke i axelsömmarna.
3.Klippte till ärmarna men vid vikningen la jag till (alltså uppe på axeln) ca3cm (alltså 6cm sammanlagt eftersom den ligger dubbelvikt)
4.Rynkade dessa 6cm på ärmarna och sydde i ärmarna på överdelen,då blev det en alldeles lagom liten puffärm.
5.Fållade upp ärmslutet med 1cm,ca 1,5 cm nedanför sydde jag på ett tunnt resårband så det blev en lagom rynkning.
6.Sy ihop sidosömmarna rakt över resårbandet också, så vet du med säkerhet att den sitter bra.
7.Klipp till ett vanligt byxmönster som du förlänger lagom upp till bröstet och breddare ca 3-4cm i varje sidosöm (alltså sammanlagt blir byxan 3-4cm*4st =12-16 cm förstor och detta ska alltså bli rynkningen som sedan sys fast på överdelen.
8.Fålla upp bensluten med 1cm och sy fast en kortare resår (mät barnets lår hur lång resår du behöver) precis som du gjort på ärmarna.
9.Sy ihop bensömmen som blir mellan benen.
10.Muddkanta halsen och sätt i 3 tryckknappar.Klart!

Det är ju fantastiskt roligt att komma på olika nya modeller men det är ju tur att man har egna barn att prova på...så man kan se felen som behöver justeras.

Oj,vilket tråkigt inlägg för de som inte tycker om att sy men jag försöker ju få fler att inse att det är ju så kul att sy ;)

Annars rullar livet på,har jobbat lite i helgen och igår var en riktig "plocka,småstäda och plocka lite till-dag" men jag fick lite rabarbersaft gjord och så avslutade vi kvällen hos svärfar i Lunger.
Nu ska vi äta lite frukost för att sen se vad denna dag har att erbjuda.

Inga kommentarer: