tisdag 26 juli 2011

Blommor,tyll & spets


Älskar alla dessa små gulliga kläder man kan sy till en liten tjej,nu tvärvägra ju i och för sig min lilla Thyra att ens prova kjolen.Den var nog för flickig för hennes smak.

Mameluckerna är ett vanligt byxmönster som jag gjort "strax-nedanför-knäet-långa" och satt ditt en spets längst ner.Strax ovanför sydde jag dit en resår som jag spände samtidigt som jag sydde.
Köpte nyligen massa tyger från Stoff&Stil och då hade de erbjudande på 500...ja just det,ni läste rätt, 500 meter resår (rullen ser ut som en mindre elkabelvinda som man brukar se ligga efter vägarna ;) för bara 69,90,helt galet billigt!
Tyckte först att den var alldeles för slapp men det är ju då den passar perfekt till just såna här projekt.

Kjolen är klippt på fri hand efter längd o breddmåtten jag skulle ha och därefter utsvängd ,skulle ha en liten rynkad volang nertill men tyget räckte inte så det fick bli lite tyll & spets som fyllde ut...och det vart min nya grej,tyll är ju för härligt!

Igår gjorde jag min sista dag på jobbet för två veckors semester.
Nu älskar jag ju mitt jobb så det var inte en sån magpirrig känsla som man brukar känna,tur att man bara behöver vara från jobbet i 14 dagar ;)
Vi ska inte hitta på så mycke avancerat utan en dag på Kolmården med familjen,jag & mina barndomsvänner ska åka till sommarstugan som vi brukar göra varje år och sen blir det bara små utflykter med barnen.Ska bli så skönt o ta dagen som den kommer.

Och så måste vi ju hålla koll på svärfar och hans bygge.Takstolar är på,plintar gjutna och vagnen nersänkt på marken....ja just, det är en byggvagn han ska bygga om till ett litet hus,därav att inga bilder finns utlagda.
Just nu är den mossgrön och ful,men svärfar är lätt att ha att göra med så jag har fått han till att köpa samma småspröjsade fönster som på vårt hus,trägolv,pärlspont och att all inredning ska gå i vit&grått.Ja,det finns ju en baktanke ;) Tanken är att jag ska ha det som syatelje när han är åker tillbaks,för min planerad syatelje på övervåningen lär väl dröja år,deccenium...ja vem vet!

4 kommentarer:

Anette sa...

Hej =)
Var o klippte mig hos dig för nån vecka sen och sen såg jag en länk på facebook till din blogg och ser nu att du syr ju.. Helt underbart!! Syr du även på beställning? För kjolen i detta inlägg och även byxorna är ju för underbara. Har en systerdotter som fyller två i september och sånna skulle sitta som gjutet på henne. Säg till om man får beställa av dig =) Bara att lämna ett meddelande i min blogg.

/ Anette

jenny pettersson sa...

Hej! Vilka fina kläder du syr... Jag vill beställa något fint till Amanda inför hösten:)

gabbiloo sa...

Självklart Jenny så får du beställa,bara att du hör av dig.Eftersom du inte bor för långt ifrån mig får du gärna komma över o välja tyg,känns ju roligaste o få välja o vraka.Kram på dig

jenny pettersson sa...

Gud vad kul. DEt vill jag JÄTTEGÄRNA!!!!!! Säg till när du har tid någon em/kväll så tar jag en promenad ut till dig:)